Oczyszczalnia ścieków przydomowe
Budownictwo ekologiczne oraz architektura systemow w domu.

Stabilizacja gruntów popiołami lotnymi z węgla brunatnego

Posted in Uncategorized  by admin
July 22nd, 2018

Na podstawie dotychczasowych doświadczeń przewiduje się, że zużycie popiołów lotnych do roku 1965 zarówno do budowy dróg lokalnych jak i państwowych wyniesie około 300 tys. ton. Badania laboratoryjne mieszanek gruntów z popiołami lotnymi przeprowadza się w zależności od przeznaczenia analogicznie jak przy stabilizacji cementem lub wapnem. Stabilizacja gruntów cementem z dodatkiem popiołów lotnych Stabilizacja gruntów cementem wykazuje wiele zalet, lecz szczególnie przy gruntach równoziarnistych (piaski drobne) powoduje dość poważne zużycie cementu, bo wynoszące 10-12% w stosunku do suchego gruntu, tj. przy 15 cm warstwie stabilizowanej około 30+35 kg cementu na 1 m2 drogi. Przeprowadzone badania laboratoryjne i terenowe wykazały, że przy stosunkowo nieznacznych dodatkach do piasków drobnych równoziarnistych popiołów lotnych z węgla kamiennego bądź z węgla brunatnego uzyskać można znaczną oszczędność na cemencie, uzyskując tym samym lepsze efekty ekonomiczno-techniczne. Badania laboratoryjne dały podstawy do wykonania odcinków z pia- sków drobnych lub z pospółek stabilizowanych cementem z dodatkiem popiołów lotnych. Na wykonanych doświadczalnych odcinkach dróg uzyskano około 30-35% oszczędności cementu, uzyskując podbudowy o modułach odkształcenia 1500-2200 kGcm2 i bez żadnych spękań skurczowych. Jak wykazały doświadczenia w czasie wykonywania stabilizacji gruntów smołą, znaczny wzrost wytrzymałości mieszanek gruntosmołowych uzyskuje się przy dodatku popiołów lotnych z węgla kamiennego, zwłaszcza do piasków pylastych. Popioły lotne z węgla brunatnego w stanie mokrym dotychczas nie znalazły zastosowania. Popioły lotne z węgla kamiennego w stanie suchym, chociaż bardziej kłopotliwe do przewożenia od popiołów w stanie mokrym, na budowie dają większą gwarancję w uzyskiwaniu dobrych wyników stabilizacji gruntów sypkich. Przy stabilizacji gruntów spoistych, takich jak pyły lub gliny lessowe bądź gliny piaszczyste, cementem dodatek popiołów lotnych z węgla brunatnego pozwala na osiągnięcie 30+50010 oszczędności cementu; natomiast stwierdzono, że dodatek do powyższych gruntów spoistych popiołów lotnych z węgla kamiennego jest niecelowy, gdyż obniża wytrzymałość próbek oraz zwiększa tym samym rozchód cementu. Stwierdzono również, że mieszaniny cementów z popiołami lotnymi, chociaż są spoiwami niższych marek, dobrze mogą służyć do stabilizacji gruntów wymagających bardzo nieznacznych ilości cementu. Na przykład, przy stabilizacji wysiewek lub materiałów kamiennych o uziarnieniu 0-5 mm lub kruszywa niesortowanego o uziarnieniu ciągłym 0- 25 mm, lecz z nadmierną ilością części drobnych, dla uzyskania dobrych wyników wystarcza już 2-30% dodatek cementu marki 250. Z uwagi jednak na trudności w uzyskaniu na budowie równomiernego rozłożenia i dobrego przemieszania małej ilości cementu z gruntem metodą mieszania na miejscu, wskazane jest w tym przypadku dozowanie większych ilości (4-60%) niższych marek cementów, bądź mieszanie w odpowiednim stosunku cementów średnich lub wyższych marek z popiołami lotnymi. [patrz też: szamba betonowe bielsko biała, pionowa maszyna pakująca, energooszczędne okna pcv ]

Tags: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: energooszczędne okna pcv pionowa maszyna pakująca szamba betonowe bielsko biała